Этот фильм я очень долго собиралась, чтобы посмотреть.
Я не люблю эти песочные страны типа Афганистана, Ирака, Ирана и прочих ...
В такие моменты задумываешься, как и один из экс-президентов США - а какая разница?
Неужели всем не скучно снимать эти фильмы про эти войны, волнения, восстания?
Но на каждой из трёх главных кино-наградах я видела интересные отрывки из фильма.
И в связи с триумфами фильма решила посмотреть.
Тем более сюжет был гораздо интереснее обычных, которые разыгрываются в таких странах.
И знаете - это действительно очень хороший и интересный фильм.
Реально, очень напряженный, я просто локти искусала и кричала в стрессовых ситуациях!
Задача была невероятной, но другого выбора не было. Нужно было действовать.
Я вообще не часто попадаю на фильмы с Беном Аффлеком. Но когда попадаю, он мне нравится.
Да и в жизни, знаете очень приятный он человек.
Сколько забавных, но искренних благодарственных речей от него я выслушала за эти 2 месяца,
и везде он вызывал у меня симпатию.
Конечно по-началу я не была сильно уверена в его режиссерских способностях.
Но в конечном счете, я аплодирую, ибо фильм вышел замечательный.
Да, он изменил некоторые вещи, ибо некоторые вещи иногда не кинематографичны и не идут на пользу ритма картины.
А в остальном, Бен буквально жаждал и добился максимально доступной аутентичности фильма.
Все актеры замечательные. Особенно запомнился светящийся Алан Аркин, и неувядающий Джон Гудман.
Единственная вещь, которая тревожит многих историков,
особенно с канадской стороны, и я могу их понять, это то, что именно канадские власти были более
заинтересованы в спасении американцев из ИХ посольства, дабы не подвергать опасности своих сотрудников,
укрывавших их. В то время как американская сторона была больше заинтересована в освобождении 66 заложников
из своего посольства в Иране, которые кстати, пробыли там все 444 дня, перед тем как наконец были освобождены.
Всеобщими усилиями, миссия была выполнена. Но в фильме явно приуменьшены заслуги канадцев в спасении американских граждан.
Хотя по сути, они наоборот, гораздо больше помогли в процессе операции.
Никто не говорит, что роль американцев не была важна. Но это кино они посвятили только себе.
Да, герой Тони Мендес, безусловно. И фильм вообщем-то об этом. Но канадцы помогали, также подвергая свою жизнь опасности.
И мне кажется, стоило это упомянуть. Но это не так страшно. просто некоторым людям тоже неприятно.читать дальшеBesides being the title of the "movie" being filmed in the movie, "Argo" is from Greek mythology.
It was the ship Jason and the Argonauts sailed in to retrieve the Golden Fleece.
The sсript for Argo (used by the CIA, not for this film) is from the unmade feature film "Lord of Light"
based on the novel by Roger Zelazny.
In order to make the movie feel like the 1970s, Ben Affleck shot it on regular film, cut the frames in half,
and blew those images up 200% to increase their graininess.
He also copied camera movements and bustling office scenes from All the President's Men
for sequences depicting CIA headquarters; for L.A. exteriors, he borrowed from The Killing of a Chinese Bookie.
As shown in this movie, by the late 1970s, the Hollywood sign
(which had first been erected in 1923 as "HOLLYWOODLAND" to advertise an upcoming real estate development)
had fallen into severe disrepair. In 1978, the Hollywood Chamber of Commerce had a fund-raising campaign
in which they solicited nine prominent people to give about $28,000 each
(one donor for each letter) for the restoration.
Some of these benefactors included: Playboy Magazine founder Hugh M. Hefner, who gave the Y;
singers Gene Autry and Andy Williams (the second L and the W, respectively),
and heavy metal/shock rock star Alice Cooper, who replaced the third O
(by far the most damaged of the letters) in memory of Groucho Marx. Warner Bros.
Records, a division of the company that later released Argo, donated the second O.
However, unlike the movie's depiction, this renovation was completed by the end of November 1978 -
- a year before the hostages in Iran were even taken.
The character of Jack Kirby (played by Michael Parks), shown briefly as the artist of the storyboards
for the fake movie, is the same Jack Kirby who was a pioneer of the American comic book industry
and a co-creator of such seminal comic book characters as Captain America, Iron Man, The Hulk, the Silver Surfer,
and the teams known as The Avengers, The Fantastic Four, and The X-Men.
Kirby did indeed create storyboards for the adaptation of Roger Zelazny's novel Lord of Light,
which were used as "proof" of the movie production during the real-life "Canadian Caper."
While Chambers, Mendez, and Siegel are trying to figure out how to make their fake movie project look plausible,
Siegel recalls that he made a movie once with Rock Hudson, and from that draws the conclusion
that if you want people to believe a lie, you should have the media disseminate it for you.
This seeming non sequitur is a reference to the fact that Hudson, one of the biggest Hollywood stars
and sex symbols of the 1950s, was secretly gay, and his agent, Henry Wilson,
actively fed misinformation about Hudson's "girlfriends" (really studio-arranged dates for publicity only)
to the mainstream media. When the gossip tabloid "Confidential" threatened to expose Hudson's homosexuality,
Wilson instead fed them then-scandalous information about two of the less-famous stars on his roster
(Rory Calhoun and Tab Hunter) and arranged a sham marriage between his secretary and Hudson.
Hudson's homosexuality was not widely known outside of Hollywood until about half a decade after this movie takes place.
It is stated that both British and New Zealand embassies turned away the six, leaving the Canadian as their only refuge.
In fact the British embassy did shelter them for a few days but it was agreed by everyone that the Canadian embassy
was the most secure and suitable so they moved.
A New Zealand official transported them and the British embassy helped other Americans trapped in the country at the time.
Director Ben Affleck acknowledged that he intentionally deviated from the real events in order to quicken the pace and build up the tension.
Lester Siegel (played by Alan Arkin) is said to be a composite character.
However, in real life, makeup artist Robert Sidell, a friend of John Chambers, posed as the fake film's producer.
Sidell's wife, Andi, was the fake production company's receptionist.
Ben Affleck assumed Sidell, like Chambers, had passed away, but was informed just prior to the film's release that he was still alive and well.
Affleck had Robert Sidell flown to the film's LA premiere, and, in his opening remarks, gave recognition to Sidell for his part in the Canadian Caper.
Comic book artist Jim Lee owns some of the storyboards from the fake film.
He stated on Twitter when this film was released that he had no idea they had been used in the mission,
he only bought them being a fan of Jack Kirby.